החלטתם בשעה טובה לרכוש לעצמכם אופני הרים שיכוך מלא, אבל החיים לא כל כך קלים, השוק רווי אופני הרים שיכוך מלא מכל הסוגים ואחרי יום חיפושים ארוך אתם מרגישים מבולבלים לגמרי. בואו נפזר כמה עובדות, הנחות והטעיות בהם אתם עשויים להתקל בבואכם לבחור אופני הרים שיכוך מלא:
אופני הרים בקטגוריית שיכוך מלא נעימים יותר, בטוחים יותר ומהירים יותר מאשר אופניים שאינם מסוג שיכוך מלא. לתחושת הביטחון והכיף על אופני שיכוך מלא אין תחליף ומתחברים אליהם מיד. אבל, וזה אבל חשוב, אין אופני שיכוך מלא בעלי שלדה בתצורת FSR דומים בהתנהגותם לאופני שיכוך מלא בעלי צורת שיכוך מונו-פיבוט (ציר בודד). ולמה הכוונה? לכל יצרן תצורת שלדה משלו, ולכל תצורה מאפיינים משלה המתבטאים בהשפעת הכח המופעל מעל הדוושות, כלפי המתלה האחורי ולהיפך - כיצד משפיעה תנועת המתלה האחורי על מתח השרשרת והדוושות.
אנחנו רוצים מאופני הרים שיכוך מלא כמה דברים פשוטים:
- שישככו זעזועים בכל תנאי הרכיבה: בעליות, בירידות, בעמידה מחוץ לאוכף, תוך כדי בלימה בירידה. בקיצור, אנחנו רוצים מתלה שיעבוד כל הזמן! (ולא תלות בדוושות) נקרא למתלה כזה עצמאי / אקטיבי - שכל הזמן עובד.
- אנחנו רוצים לייצר כח קדימה, אנחנו רוצים לדווש ללא הפרעות בכל תנאי שטח, במיוחד בקטעים טכניים קשים חשוב שנייצר כח דוושות מבלי שמשהו יפריע לנו לעשות זאת (כמו למשל תנועה של הדוושות).
- שלא יהיה "בובינג" - אותו נדנוד שלדה מעצבן כתוצאה מפידול לא אחיד.
מסתבר שלא כל סוג של אופניים מספק לנו את אותו שירות שיכוך בכל התנאים. חלק מעיצובי שיטות השיכוך אינו מסוגל לספק זאת, חלקם מראש מתוכננים לספק רק חלק מהדרישות, וחלקם עושים את הכל מצויין. נתחיל מהסוף - סיפור הבובינג נגמר, עף, פרח. בולמי הזעזועים מהדור החדש משתמשים כולם היום בשיטת ה"פלטפורמה היציבה". בולמים חכמים אלה מבחינים בין התנודתיות בקצב הדיווש הלא אחיד על הדוושות לבין מכות וזעזועים מהקרקע ומנטרלים את הנדנוד. בבואנו לבחור אופני הרים שיכוך מלא רצוי לקבל את מירב המידע על מנת לבחור את המתאים לנו ביותר.
שיטות השיכוך הפופולריות ביותר באופני הרים שיכוך מלא
אופני HARO - מתלה מונו פיבוט - התנהגות Semi Active
ה- HARO החדשים מורכבים משלדת אלומיניום 6061 בעלת מתלה ציר בודד מסוג Low Forward Pivot המצטיין באחיזה משובחת. ציר זה מחבר את המשולש האחורי לשלדה המרכזית ומיקומו בגובה מיקום השרשרת על גלגל השיניים הקדמי הגדול. ככל שהרכיבה נעשית קשה יותר והרוכב מוריד הילוך קדמי לגלגל אמצעי או קטן, גדל הכוח המופעל מהשרשרת אל ציר הגלגל האחורי כלפי מטה ומצמידו לקרקע. זה יעיל מאוד להשגת אחיזה מצויינת - אך בא על חשבון השיכוך ש"הולך לאיבוד".
שיטת שיכוך פופולרית זו, הנקראת גם Semi Active או "חצי אקטיבית" מאפשרת לרוכב לנצל את כח הפידול להצמדת ציר הגלגל האחורי לקרקע בקטעים בהם נדרשת אחיזה או זינוק מהיר לפנים. שיטה זו מתאפיינת גם בנעילת בולם אחורי בזמן נעילת מעצור הגלגל האחורי, כך שבמקרה של אופניים עם נעילת מעצור אחורי אין למעשה שיכוך אחורי. בנוסף, בכל מקרה של מתלה ציר בודד קיים שינוי מרחק בין ציר הגלגל האחורי לציר המרכזי של הדוושות. אם המרחק גדל - השרשרת "מושכת" את הדוושה כלפי מעלה וקצב הדיווש שלנו נפגע. אם המרחק קטן - השרשרת "נמשכת אל הדוושה", הדוושה נזרקת מטה וקצב הדיווש שלנו שוב נפגע. אם כן אנו צריכים לחפש איזה שלדה תענה על מבוקשנו בצורה הטובה ביותר.
אופני Specialized שיכוך FSR - הפטנט העולמי של ספשלייזד
בנוי ממתלה רב מפרקי בעל ציר חיבור בין קורות השרשרת לקורת הכיסא. תודות למיקום ציר החיבור הנ"ל, גם כאשר המתלה עובד בשיא המהלך, לא משתנה המרחק בין ציר הגלגל לציר המרכזי - מתח השרשרת לא משתנה וכך הדוושות לא נזרקות מעלה ומטה. תכונה נוספת של מיקום הציר במתלה היא שהוא מונע נעילת מתלה בזמן נעילת בלם ומאפשר ליהנות משיכוך כל הזמן. כלומר, בשיטת השיכוך FSR המתלה תמיד עובד. ה- FSR אינו מושפע מעומסי דיווש המגיעים מהדוושות (בולם SPV). מסיבות אלה נחשב מתלה ה- FSR ליעיל מסוגו בשוק.
לסיכום, בבואך לבחון אופני שיכוך מלא יש לבחון את:
תצורת המתלה האחורי
בירור התנהגות המתלה בעת בלימה, עלייה ומישור
בירור השפעת מהלך המתלה על הדוושות
איזה בולם אחורי מותקן על האופניים, האם הוא "פלטפורמה יציבה" למניעת "בובינג"
המידע מעלה יסייע לכם לבחור את האופניים המתאימים לכם ביותר. בהצלחה!