מערכת ההילוכים של אופניים מתייחסת לרכיבים המאפשרים לרוכב להחליף הילוך ולשמור על קצב יעיל תוך כדי דיווש. שני הסוגים העיקריים של מערכות הילוכים לאופניים הם מערכת המעבירים ומערכת הרכזות הפנימית.
מערכת המעבירים מורכבת ממעביר קדמי ואחורי, שרשרת וסט של שרשרת וגלגלי שיניים קסטה. מערכת המעבירים מאפשרת לרוכב להחליף הילוכים על ידי הזזת השרשרת בין שרשרת וגלגלי שיניים שונים. המעביר הקדמי מזיז את השרשרת בין טבעות השרשרת, בעוד המעביר האחורי מניע את השרשרת בין גלגלי השיניים של הקסטה. על ידי מעבר בין הילוכים, הרוכב יכול להתאים את ההתנגדות של הדוושות כדי לשמור על קצב אופטימלי, או קצב דיווש.
מערכת הרכזות הפנימית, המכונה גם רכזת גלגלי שיניים, היא יחידה עצמאית הממוקמת בתוך רכזת הגלגל האחורי. מערכת רכזת ההילוכים מכילה סט גלגלי שיניים הנמצאים בתוך הרכזת המחוברת לדוושות האופניים באמצעות שרשרת. בניגוד למערכת המעבירים, מערכת רכזת ההילוכים מאפשרת לרוכב להעביר הילוך בזמן שהאופניים נייחים, מה שהופך אותם לאידיאליים עבור אופניים עירוניים או אופניים שעוצרים ומתניעים לעתים קרובות. מערכת רכזת ההילוכים דורשת גם פחות תחזוקה ממערכת המעבירים, שכן גלגלי השיניים ממוקמים בתוך הרכזת ומוגנים מלכלוך ופסולת.
לשני סוגי מערכות ההולכה יש יתרונות וחסרונות. מערכת המעבירים מציעה מגוון רחב יותר של הילוכים ובדרך כלל קלה יותר במשקל, מה שהופך אותה לאידיאלית עבור אופני כביש ושטח הדורשים העברה מהירה ומדויקת. מערכת רכזת ההילוכים עמידה יותר ודורשת פחות תחזוקה, מה שהופך אותה לאידיאלית עבור אופני נוסעים ואופני עיר המשמשים לעתים קרובות בתנועת עצירה וסע.
בנוסף לבחירה בין מעביר או מערכת רכזת הילוכים, הרוכבים חייבים לשקול גם את מספר ההילוכים שהם צריכים. אופניים יכולים להגיע עם מגוון רחב של הילוכים, מהילוכים בודדים ועד ל-30 הילוכים או יותר. מספר ההילוכים שרוכב צריך יהיה תלוי בסגנון הרכיבה שלו, השטח עליו ירכב ובהעדפותיו האישיות.
לסיכום, מערכת ההילוכים של אופניים היא מרכיב חיוני המאפשר לרוכב להחליף הילוך ולשמור על קצב יעיל תוך כדי דיווש. שני הסוגים העיקריים של מערכות ההילוכים הם מערכת המעבירים ומערכת הרכזות הפנימית, לכל אחת יתרונות וחסרונות ייחודיים משלה. בבחירת מערכת הילוכים, על הרוכבים לשקול גם את מספר ההילוכים הדרושים להם, על סמך סגנון הרכיבה, השטח וההעדפות האישיות שלהם.