מערכת הנעה של אופניים, הידועה גם בשם ההנעה שלו, מתייחסת לרכיבים המעבירים כוח מדוושות הרוכב לגלגל האחורי, ומניעים את האופניים קדימה. המרכיבים העיקריים של מערכת הנעה לאופניים כוללים את ארכובה, השרשרת, הקסטה או הגלגל החופשי, ומעביר אחורי או רכזת.
מערכת הארכובה מורכבת משניים או שלושה שרשרת הנצמדים לדוושות האופניים. השרשורים משתנים בגודלם, כאשר שרשרות קטנות יותר מציעות דיווש קל יותר לטיפוס על גבעות או רכיבה בקצב איטי יותר, בעוד שרשרות גדולות יותר מציעות התנגדות רבה יותר לרכיבה מהירה יותר בשטח שטוח או בירידה.
השרשרת מחברת את טבעות השרשרת לקסטה או לגלגל החופשי, המכילה סט גלגלי שיניים המתחברים לרכזת הגלגל האחורי. הקסטה או הגלגל החופשי משתנים גם הם בגודלם, כאשר הילוכים קטנים יותר מציעים דיווש קל יותר וגלגלי שיניים גדולים יותר מציעים התנגדות רבה יותר.
המעביר האחורי הוא רכיב המניע את השרשרת בין גלגלי השיניים השונים על הקסטה. הוא נשלט על ידי הרוכב באמצעות שיפטרים הממוקמים על הכידון. כאשר הרוכב עובר להילוך גדול יותר, המעביר מעביר את השרשרת להילוך קטן יותר על הקסטה, ומגביר את ההתנגדות והמהירות. כאשר הרוכב עובר להילוך קטן יותר, המעביר מעביר את השרשרת להילוך גדול יותר על הקסטה, מקטין את ההתנגדות ומאפשר דיווש קל יותר.
חלופה למערכת המעבירים היא מערכת הרכזת בעלת הילוך פנימי. רכזת הגיר הפנימי מכילה סט של גלגלי שיניים הנמצאים בתוך רכזת הגלגל האחורי. העברת ההילוכים מתבצעת באמצעות כבל המתחבר לשילטר הממוקם על הכידון. מערכת הרכזת בעלת הגיר הפנימי מציעה אלטרנטיבה פשוטה ואמינה יותר למערכת המעבירים, מכיוון שהיא פחות רגישה לנזק ודורשת פחות תחזוקה.
אופניים עם הילוך חד ועם הילוך קבוע מציעים מערכת הנעה פשוטה ללא הילוכים או מעבירים. לאופניים חד-מהירות יש יחס הילוך אחד, בעוד לאופניים עם הילוך קבוע יש יחס הילוך יחיד והילוך קבוע, מה שאומר שהדוושות והגלגל האחורי תמיד מסתובבים יחד.
לסיכום, מערכת הנעה של אופניים היא מרכיב קריטי המעביר כוח מדוושות הרוכב לגלגל האחורי, ומניע את האופניים קדימה. המרכיבים העיקריים של מערכת הנעה לאופניים כוללים את ארכובה, השרשרת, הקסטה או הגלגל החופשי, ומעביר אחורי או רכזת. סוג מערכת ההנעה שיש לאופניים תלוי בהעדפות הרוכב ובסוג הרכיבה שהם מתכננים לעשות.