עידו סירקין, מאמן קבוצת "בשביל האופניים בגליל", מסכם אימון עקרונות רכיבת כביש בסיסיים באירוע "נשים רוכבות עם אוסקר פריירו" ומאמין בעתיד רכיבת אופניים לנשים בישראלכולנו מכירים את זה שבמסגרת בליל הקטגוריות והמתחרים של כל תחרות מצרפים נשים לגברים או רחמנא ליצלן... לילדים ונוער. די! מספיק! הגיע הזמן לתחרות אופניים לנשים בלבד.רשת חנויות האופניים מצמן את מרוץ לקחה על עצמה את המשימה להביא יותר ויותר נשים לאירועי רכיבת אופניים בהם יהיה קו זינוק שכולו נשי - בספורט שכולו אופנה וצבע הרי שזה ממש מתבקש.
תכנית פיתוח ענף רכיבת הנשים עם איגוד האופניים כוללת מספר אירועים ולשמחתי הוזמנתי לקחת חלק פעיל בהפקת אחד מהם. חברת מצמן את מרוץ וחברת Dare2B הביאו את הרוכב הספרדי אוסקר פריירו (זוכה הטור דה פראנס של 2006) לאירוע רכיבה לימודי לנשים בלבד - במטרה ללמוד ולספוג ולו מעט ממהות הרכיבה המקצוענית החל מעקרונות רכיבה בסיסיים נכונים אשר לכאורה נתפסים כמובנים מאליהם, אך בדיעבד מסתבר שהם ממש לא כאלה.
מטרת האירוע, אשר שילב אימון רכיבה מודרך, ארוחת בוקר מושקעת והרצאה מפי אוסקר, היתה לקרב נשים לספורט הרכיבה ולהציג בפניהן מסלול התקדמות מעשי ברמת הרכיבה תוך שיתוף והטמעת דגשים מקצועיים אשר תרמו להצלחת האירוע.
אופני כביש לנשים - מצמן את מרוץ
כושר גופני הוא דבר נרכש,
רוב המידע הקיים באינטרנט הוא על קלוריות, וואטים, שיפועי עליות ודומיהם. לכן, מיד עם הזמנתי להעביר את האימון באירוע החלטתי לרדת ל- Basic ולהתחיל ממש מאפס. נסיוני מלמד שישי נשים הנרתעות מהספורט כי הן שואלות שאלה בסיסית "איך לעזאזל רוכבים על הגלגל הדק הזה" או "מה זה הכיסא הנוראי הזה..." - אז קדימה בואו נצלח את החששות ונצא ליהנות על אופני הכביש.
האמת שלרכוב על אופניים זה פשוט
ובכמה צעדים בסיסיים ניתן להתגבר על תחושת חוסר הביטחון. רוב התרגילים שביצענו עסקו בדיוק בזה. את הכושר נרכוש מאוחר יותר. הדגמתי לכל הבנות כמה נוח לעלות על האופניים על ידי הטייתם לצד. ת'כלס... כמה פעמים ראיתם רוכבים "מניפים" את הרגליים מעל הכיסא? היי... זו רכיבת אופניים לא עלייה על סוס! הטיית האופניים לצד ובגובה נמוך יותר מורידה את גובה הכיסא ו... הופ הרגל מעל הכיסא ואנחנו על האופניים, כמה פשוט.
יש כאן עניין מקצועי שמעבר לנוחות, בימי החורף הקרים שרירי הבטן והמותן/כסל כמו גם הארבע ראשי אינם חמים. כאשר אנחנו מניפים את הרגל בבוקר/לפני שהספקנו להתחמם, אנו עלולים לחוות מתיחה לא נעימה בשרירים הללו. מעתה הקפידו על הטיית האופניים לצד בעת העלייה על הכיסא.
חשוב שנזכור שהאופניים
מכוונים לרכיבה ועל כן גובה הכיסא האופטימלי אינו מאפשר הגעה לרצפה עם כל כף הרגל. יש לכך השלכות בטיחותיות רבות. למשל - כשעומדים ברמזור חשוב לרדת מהכיסא ולעמוד יציב ובבטחה. אם את נשארת על הכיסא ומגיעה לרצפה עם קצות האצבעות של רגל אחת כאשר השנייה מחוברת לדוושה את עלולה לאבד את שיווי המשקל וליפול חלילה. באימון הדגמתי לרוכבות עצירה מוחלטת הכוללת את הורדת כל כף הרגל לרצפה. מבחוץ זה נראה פשוט אך כדי להפוך פעולה זו לפשוטה ואוטומטית יש לתרגל זאת פעם אחר פעם באופן מודע בתחילת ובמהלך הרכיבה. נסו זאת ותראו שיש להקדיש מחשבה ומודעות לפני כל עצירה ברמזור.
מה בנוגע לתחילת הרכיבה?
פעמים רבות אני רואה רוכבות ורוכבים מתחילים לרכוב משל האופניים הינם קורקינט. האופניים בין הרגליים, הם דוחפים עם רגל אחת שלוש ארבע פעמים ואז מתיישבים על האוכף. ברוב המקרים הם עוצרים ומתחילים שוב לדחוף כמו קורקינט. זו לא השיטה הנכונה, כך רק נשרוט את הנעל. הדגמתי לרוכבות עליה נכונה על האופניים באמצעות הרגל המחוברת בזווית המאפשרת זינוק חזק וצבירת תנופה, משם הדרך פשוטה להמשך הרכיבה. זכרו תמיד שרגל אחת מחוברת מהרגע שאתם על הכיסא, השתמשו בה בעיקר למשוך ואז לדחוף עד שתצליחו להתחבר עם הרגל השנייה, חבל להרוס את הנעליים!!!
שמתי לב שאוסקר מבסוט,
שוחחתי עימו והוא אמר לי ולרוכבות שאכן הדברים הבסיסיים הם אלה שמרתיעים אותנו מלהמשיך ולרכוב. הצעד הראשון הוא החשוב ביותר, נפילה מיותרת מהאופניים בגלל משהו בסיסי עלולה לפגום ברכיבה שלמה ולגרום לנו לבחור בספורט אחר.
אופני כביש לנשים של חברת מצמן את מרוץ
בשלב זה עצרתי את הרוכבות והסבתי את תשומת ליבן לפעולות אותן ביצע אוסקר במגרש החנייה מהרגע שקיבל לידיו את האופניים שניתנו לו לרכיבה. הוא עמד מולם וסקר אותם כאילו היו תמונה. על מנת לראות ולבחון את הדברים הבסיסיים, למצוא האם משהו נראה בהם יוצא דופן. זה מצמצם לו את סדר הבחינה של הציוד לפני תחילת הרכיבה, לאחר מכן עבר את האופניים ובדקר שהכל תקין. לא צריך להיות מומחה להבין שבורג לא סגור זה עניין לא בטיחותי, תעברו גם אתן על האופניים ואם משהו לא נראה לכן אל תהססו לעבור בחנות אצל מכונאי.
סיימנו בתחרות,
(נו, מה חשבתן... שתרכבו עם סירקין ולא תהיה תחרות) הדגמתי לבנות תחרות כייפית (האחרונה מנצחת) המשלבת טכניקת שיווי משקל ובחינת המרחב לפני הזינוק. זה מאוד פשוט, משרטטים קו זינוק ראשון ובמרחק של 100 מטר ממנו עוד קו זינוק "רשמי", מזנקים כולם מהקו הראשון... אבל!!! אסור לעבור את הקו הרשמי לפני שהשעון מגיע ל- 2 דקות. מי שעוברת את הקו ה"רשמי" פסולה, מי שמורידה רגל גם פסולה ומותר לרכוב רק קדימה.
מגוון רחב של אופני כביש לנשים
התרגיל מפתח את שיווי המשקל על ידי רכיבה איטית ללא הורדת הרגל ומשפר מאוד את הביטחון העצמי כיוון שהרכיבה מתבצעת בצפיפות ואיטיות בחברת הרבה רוכבות נוספות.
כללי רכיבה ראשונים על אופני כביש לנשים
היה כייף גדול לראות רק בנות מזנקות, אני מקווה שאראה עוד הרבה, וכמה שיותר!גלריית תמונות מהאירוע עידו סירקין, מאמן ומנהל קבוצת "בשביל האופניים בגליל", נמנה על צמרת מאמני רכיבת אופני הכביש והשטח בישראל. סירקין, יין אנין ומאמן רכיבה קפדן במקצועו/תיו ווחבר איגוד האופניים הישראלי בעיסוקו לנשמה, אמון על דוקטרינת ה"עם כל הכבוד לקרבון המפונפן אבל אצלנו הרגליים מדברות... ועדיף באווירה תחרותית בריאה", דוגל בפשטות ועבודה סזיפית קשה ומאמין שאופניים, צניעות וחריצות יהפכו אותנו לאנשים טובים יותר.