האמת... משחר האבולוציה בני האדם לא ממש נועדו לרוץ על שתיים, לרכוב על אופניים או לעשות ספינינג.
וכאן בדיוק נכנסת לתמונה חברת SPECIALIZED, מותג ציוד האופניים המתקדמת בעולם, לתמונה...
טכנולוגיית ה- Specialized Body Geometry פרי פיתוח משותף של מחלקת המחקר והפיתוח של Specialized, יחד עם ד"ר אנדי פרואיט, חבר מרכז Boulder האמריקני לרפואת ספורט ומנהל תוכנית רפואת הספורט האמריקנית הלאומית נועדה להפוך רכיבת אופניים וספינינג לטבעית יותר, בריאה ונכונה יותר המונעת 3 תופעות העשויות להתרחש כתוצאה מ / במהלך רכיבת אופניים ופעילות ספינינג מרובה:
1. אצל 90% מהאוכלוסיה מנח כף הרגל הטבעי הינו בצידוד קל החוצה כך שחלקה הפנימי של כף הרגל מוטה מעלה. במהלך דיווש כף הרגל משתטחת כלפי הדוושה ומשיעה מאמץ להישאר ישרה. מאמץ זה עלול לגרום לפגיעה במפרק הברך ואיבוד אנרגיה כתוצאה מתנועת "בריחת" מפרק הברך פנימה לכיוון השלדה וחזרה החוצה - במיוחד בזמן דיווש מהיר או בהתרוממות לרכיבה מחוץ לאוכף והאצה.
| |
הפתרון בנעלי Specialized Body Geometry סוליית הנעל מעוצבת בהגבהה ארגונומית מתקנת של כף הרגל ומאפשרת לכף הרגל דיווש ללא מאמץ פיצוי מיותר.
שימו לב לרגל השמאלית - נעל רכיבה רגילה לשטח, כביש או Spining:
בנעלי יצרנים אחרים (ללא טכנולוגיית Body Geometry המייצבת את כף הרגל והנעל על הדוושה) נע מפרק הברך פנימה והחוצה ביחס לאופניים. זוהי בעיה לא רצויה המתרחשת בפידול ממושך בשטח או באולמות הספינינג ומאמצת את האלמנטים המייצבים את תנועת הגפה מהקרסול דרך הברך עד מפרק האגן - במיוחד בעת האצת פתאום ובמעבר לדיווש בעמידה מחוץ לאוכף.
עתה הביטו ברגל הימנית - נעל Specialized Body Geometry:
פתרון ה- Body Geometry סוליית ה- BG יצוקה בהטייה קלה החוצה כך שכף הרגל נמצאת במנח אורכי אלכסוני / צידי בתוך הנעל. מנח צידוד זה גורם לכך שבמהלך פידול תחת עומס או שינוי תנוחת רכיבה, מפרק הברך לא ישנה זווית ולא יסטה מ"עבודת הבוכנה האנכית" היעילה בצורה זו נמנע נזק למפרק הברך ורצועת הקרסול. הודות לעיצוב זה הרוכב מתעייף פחות, הברך לא נפגעת ויותר כוח מופעל על הדוושה ביעילות.
2. "הירדמות" אצבעות הרגליים כתוצאה מלחץ ממוקד של מרכז כף הרגל (E) על הדוושה וחסימת כלי דם באיזור זה. תופעה העלולה להתרחש במהלך דיווש ממושך ואינטנסיבי בשטח, בכביש ועל אופני ספינינג.
פתרון ה- Body Geometry לרוכבי שטח וספינינג
לרפידת נעלי ה- BG בליטה קלה באיזור עצמות כף הרגל הקטנות הקרויה Metatarsal botton. בליטה חכמה זו דואגת לכך שעצמות כף הרגל אנין נלחצות זו כלי זו ומאפשרת בכך זרימת דם יעילה. בנוסף, מבנה הרפידה חובק את היקף הקרסול ומעניק תמיכה אורטופדית לקשת כף הרגל. כף הרגל אינה נרדמת והורכב אינו סובל מאי נוחות או כאב.
3. איבוד אנרגיה והתעייפות מהירה של הרגל כתוצאה מהיעדר תמיכה לקשת כף הרגל והעקב
יעילות דיווש מחייבת העברת אנרגיה מירבית מכף הרגל אל הדוושה. בשונה מהליכה וריצה, בהן קשת כף הרגל מתפקדת כבולם זעזועים וקפיץ כוח, על האופניים יש חשיבות רבה לתמיכה מושלמת בקשת על מנת שלא תקרוס ותתקער שוב ושוב במהלך דיווש, פעולה לא יעילה הגורמת לאיבוד אנרגיה, כאבים והתעייפות מהירה.
פתרון ה- Body Geometry
לרפידת נעלי ה- BG תמיכה אורטופדית החל מקשת כף הרגל ועד צידו החיצוני של העקב, בדיוק בנקודות הקריטיות להעברת האנרגיה לדווש לכל אורך מעגל הדיווש. תמיכה ה- BG מונעת איבוד אנרגיה, אי נוחות וכאב בקשת כף הרגל להגברת יעילות הלחץ על הדוושות וביצוע פידול "עגול" ויעיל יותר לאורך כל מעגל הדיווש.
לסיכום:
מחקרים משווים בשימוש בין נעלי ה- Body Geometry לדגמי מותגים ידועים רגילים, באימון עומסים מבוקר בן 90 דקות הכולל ספרינט עד תשישות ב- VO2 Max.
צוחק מי שמגיע ראשון ומתעייף אחרון...
אחרי 60 דקות דיווש, דופק הרוכבים עם נעלי Body Geometry היה נמוך מזה של הרוכבים בנעלים רגילות לאחר 30 דקות בלבד והרוכבים עם נעלי BG המשיכו לדווש יותר זמן ב- VO2MAX.
לאחר 90 דקות פער הדופק הנמדד היה דרמטי, בשעת האימון האחרונה עם נעלי Body Geometry נהנו רוכבי Body Geometry מרכיבת דופק נמוך בשיעור של 30% פחות מאשר באימון בנעליים רגילות.
לקינוח, ממצא מדהים
בעלייה לספרינט האחרון עד VO2 Max, הרוכבים עם נעלי Body Geometry המשיכו לדווש 38 שניות יותר מאשר עם נעלי מותגים ידועים רגילים.
תחשבו איזה יתרון מרחק הייתם משיגים בספרינט לאורך 38 שניות!
למגוון נעלי הרכיבה הקיימים ברשת "מצמן את מרוץ"